Øvrevollhester på vingene

Skrevet av Tom W. Johannessen/Mette Sattrup (foto),  20.12.2017
Artikkelbilde
Mette Sattrup (foto)

Hestetransporter har vanligvis fire hjul. Denne hadde flere. Pluss to vinger. En mektig 777F fra Emirates, med et vingespenn på 65 meter, dundret ut fra Gardermoen tirsdag ettermiddag med kurs for Dubai.

* Om bord; 90 tonn fersk laks og ti spreke galopphester fra Niels Petersens stall på Øvrevoll.

De skal trene og konkurrere seg gjennom vinteren i De forente arabiske emirater.  Der er forholdene optimale for raske hester – et landsskap helt uten issvuller og sørpe.
Galopp er både business og «passion» i Dubai der Sheikh Mohammed bin Rashid al Maktoum regjerer. Han er verdens største hesteeier, stallnavnet er Godolphin og førstejockeyen er 29-årige William Buick fra Eiksmarka.

Karneval i Dubai
Sjeiken betaler selv regningen når hestene flys inn til Dubai og «The Carneval» - som er den fargerike betegnelsen på de viktigste løpsdagene i sjeikedømmet.
- Hestene har det fantastisk. For meg som trener er det en inspirasjon å ha dem i disse omgivelsene. Da tenker jeg også på det sportslige nivået, sier trener Niels Petersen med krav på å bli trodd. Han fulgte tirsdagens innlasting – eller skal vi si innsjekking – på Gardermoen.

Ikke flyskrekk
 Hester har vanligvis ikke flyskrekk, men samtlige fikk en liten dose beroligende før den syv timers lange flyturen til Dubai. Safety first. Underveis, altså i luften, ble hestene fulgt av tre innleide skotske hestepassere. Eksperter i faget. De flyr verden rundt med hesteansvar – men kun når de firbeinte mangler bakkekontakt.
- Vi vet på forhånd hvilke hester som kan være litt vriene. And we know every trick in the book, forteller Derek Carson til Equus.

Mindre bruk av bremser
Sistnevnte skal rett hjem til Hawick i «The Southern Uplands» når Dubai-turen er unnagjort. Så er det snart på’n igjen med nye lufteturer som hestepasser.
Også gutta i cockpit passer på hestenes ve og vel. De følger blant annet en litt spesiell prosedyre ved landing; mindre bruk av «brakes» skal gjøre gjensynet med moder jord mest mulig behagelig.
- Dette er en flott måte å reise på for hester, sier championtrener Niels Petersen, dansk av fødsel, men svært norsk etter hvert.



GLEDER SEG: - Hestene har det fantastisk i Dubai. For meg som trener er det en inspirasjon å ha dem i disse omgivelsene, sier championtrener Niels Petersen som var i fokus på Gardermoen tirsdag. 

Treningsoppholdet viktigst
Han vinket farvel til sitt A-lag av hester tirsdag. 2. juledag er han selv på plass i Dubai på den første av mange pendlerturer denne vinteren. Trener-Niels regner ikke med å hente de største pokalene, til det er nivået for nært verdenstoppen. Og norsk galoppsport litt for langt unna den samme attraktive høyden.
- Det er treningsoppholdet som er viktigst. Men jeg har egentlig en god feeling på at noen kan prestere bra, tror Niels og blinker ut Our Last Summer og Spitzbergen som to navn å følge.
Førstnevnte vant Norsk Derby i 2016, Spitzbergen vant aldri 2017-utgaven av Norges viktigste galoppløp. Han ble skadet dagen før og kom aldri til start.    

* Niels Petersen har én trenerseier i Dubai: Med Atle Walgrens sprinterstjerne Beat Baby 22. januar 2015. Per-Anders Gråberg satt i salen. Plantagenet og Timely Jazz er andre hester i Petersen-trening som har utmerket seg i den knallharde Dubai-konkurransen.

* Marianne Petersen, søster av Niels, er som tidligere på plass med det daglige ansvaret for Petersen-stallens vinterfilial.

*Listen over Niels Petersen-hester i Dubai:
Icecapada, Mikklus Makklus, Nordic Defense, Our Last Summer, Silver Ocean, Spitzbergen, Tertian, Tinnitus, Trouble Of Course, Two Shots of Happy og Viscount Barfield.
Sistnevnte reiste direkte fra England til Dubai og er en sannsynlig starthest 11. januar på Meydan som førstemann ut av de norske.
Hestene blir i utgangspunktet i Dubai til etter Super Saturday-lørdagen 17. mars. World Cup-dagen; «The Richest Day of Racing", er 14 dager senere; lørdag 31. Mars.